Kde je problém ?

Drtivá většina motorek má kolečko/pastorek řetězu zajištěn na hnací výstupní hřídeli maticí. Honda Transalp, Shadow, NT400, Africa a spousta jiných modelů bohužel ne. Časem vznikají vůle mezi hřídelí a pastorkem, ozubení se v místě za aretační podloužkou stále zužuje, až se jednoho dne smete tisícihran úplně a je konec. Byť tyto motorky milujeme, jsme členy společné komunity, tenhle problém nás trapí. Dokonce se lze na diskuzních fórech dočíst, že pastorek vůli mít má. Tohle je samozřejmě úplný nesmysl, jinak by se hojně neměnily výstupní hřídele. A navíc u nového vůle není.

Sama Honda o tomto problému přes 30 let ví (zjišťoval jsem osobně), mlčí a bohužel na něj z nějakého důvodu konstrukčně nereaguje. Patrně proto,  protože k úplné destrukci (nikoliv vůle, ta je tam za chvíli) výstupní hřídele dochází až po dlouhém nájezdu, řekněme 100 tis. km a výše, dál už výrobce životnost motocyklu neřeší. A navíc takto konstruované hřídele jsou na výrobu levnější, výrobci šetří každý dolar. Moc záleží na stylu jizdy a šponování řetezu. Ale znám prípady, kdy byla v 60 tis. zcela smetená hřídel.  I na nové Africa Twin 1100/1200 najdete tohle nešťastné řešení. Sám výrobce, tedy spíše české zastoupení Hondy,  používá argumentaci, že zákazník si za to může sám, protože při výměně řetězu nepoužívá originální pastorek s gumovým silentblokem. I to mám podchyceno, nepomůže to. Nehledě na to, že silenblok tam je pouze z důvodu tiššího chodu. Logicky, to co pevně nedrží matící, může se časem akcelerací a bržděním motorem rozhýbat do vůle. A to se také bez vyjímky děje. Věřte, mám to sám vyzkoušené.

 Jak to celé vzniklo

měl jsem již asi 22 motorek různých značek, z toho dvě Hondy. Transalp 600, nyní Transalp 650, bratr sedlá Africa 750. U všech vůle na hnací hřídeli. Miluji tyto univerzální bytelné stroje, objel jsem na nich nesčetně zemí balkánu i Evropy, v podstatě bez poruch, pokud nějaké závady byly, byly to jen nevýznamné drobnosti.

Až jednou...

...2500 km od baráku, STOP, konec , smetené ozubení na hřídeli pastorku řetězu. Provizorní zavaření v místní dílně opilých mládenců mi sice umožnilo dojet domů, ale po zjištění, že tohle je problém mraky Hond i jiných značek, které nemají maticí zajištěný pastorek řetězu, jsem se rozhodl, toto nešikovné a věčně problémové uchycení pastorku řešit.

Velké diskuze jsou také o kvalitě ozubených pastorků. Že je to zaviněno tím, že se nemontují originální, že je měkký, tvrdý apod. Určité, opravdu drobné rozdíly v kalení a cementování existují, ale věřte, že výsledek opotřebení je vždy podobný. Když použijete tvrdý, dostává hřídel zabrat více, když měkkčí dostává v první fázi zabrat více pastorek, ale jakmile je porušena geometrie zubu pastorku, o to rychleji ničí hřídel. 

Našel jsem řešení

Produkt možná vypadá jednoduše, ale trvalo mi 2 roky a cca 40000 najetých km, než jsem původní myšlenku, produkt, přípravek doladil do takové podoby, abych si ho odvážil nabídnout Vám, kolegům, Transalpistům, Shadowákům a Africanistům. U Afriky tento problém není tak palčivý, má větší hřídel, silnější drážkování, tudíž ozubení na větší kružnici nedostává tak zabrat. Zato majitelé Transalpů by mohli povídat...

Přípravek jsem 8x modifikoval, než jsem dosáhl kýženého výsledku. Lze jej použít na nové (doporučuji), mírně vyviklané i zcela smetené drážkování hnací hřídele.

Více v sekci PRODUKT