Kde je problém ?
Drtivá většina motorek má kolečko/pastorek řetězu zajištěn na hnací výstupní hřídeli maticí. Honda (nejen Honda i jiné značky) Transalp, Shadow, NT400, Africa a spousta jiných modelů bohužel ne. Časem vznikají vůle mezi hřídelí a pastorkem, ozubení se v místě za aretační podložkou stále zužuje, až se jednoho dne opotřebuje drážkování hřídele úplně a je konec. Byť tyto motorky milujeme, jsme členy společné komunity, tenhle problém nás trápí.
Sama Honda o tomto problému přes 30 let ví (zjišťoval jsem osobně), mlčí a bohužel na něj z nějakého důvodu konstrukčně nereaguje. Patrně proto, protože samo o sobě tohle zjednodušené (tedy výrobně) levnější uchycení je plně funkční, je však náchylné na lidský faktor, přesně řečeno na příliš napnutý řetěz. To škodí nejvíce. Proto k úplné destrukci (nikoliv vůle, ta je tam za chvíli) výstupní hřídele dochází ve velmi velkém rozpětí nájezdu kilometrů. Řekněme 100 tis. km a výše, Moc záleží na stylu jízdy a napínání řetězu. Znám případy, kdy byla v 60 tis. zcela smetená hřídel, a naopak, některé Transalpy najely 250 tis. Km a hřídel je stále funkční. Sám výrobce, tedy spíše české zastoupení Hondy, používá někdy argumentaci, že zákazník si za to může sám, protože při výměně řetězu nepoužívá originální pastorek s gumovým silentblokem. I to mám podchyceno, nepomůže to. Nehledě na to, že silentblok tam je pouze z důvodu tiššího chodu. A kvalita after-marketových značkových pastorů je totožná, navíc dodávána do porvovýroby. Logicky, to co pevně nedrží maticí, může se časem akcelerací a bržděním motorem rozhýbat do vůle. A to se také bez vyjímky děje. Věřte, mám to sám vyzkoušené.
Jak to celé vzniklo
měl jsem již asi 22 motorek různých značek, z toho dvě Hondy. Transalp 600, nyní Transalp 650, bratr sedlá Africa 750. U všech vůle na hnací hřídeli. Miluji tyto univerzální bytelné stroje, objel jsem na nich nesčetně zemí balkánu i Evropy, v podstatě bez poruch, pokud nějaké závady byly, byly to jen nevýznamné drobnosti.
Až jednou...
...2500 km od domu, STOP, konec , smetené ozubení na hřídeli pastorku řetězu. Provizorní zavaření v místní dílně opilých mládenců mi sice umožnilo dojet domů, ale po zjištění, že tohle je problém mraky Hond i jiných značek, které nemají maticí zajištěný pastorek řetězu, jsem se rozhodl, toto nešikovné a věčně problémové uchycení pastorku řešit.
Velké diskuze jsou také o kvalitě ozubených pastorků. Že je to zaviněno tím, že se nemontují originální, že je měkký, tvrdý apod. Určité, opravdu drobné rozdíly v tvrdosti materiálu jsou, ale věřte, že výsledek opotřebení je vždy podobný. Když použijete tvrdý, dostává hřídel zabrat více, když měkčí dostává v první fázi zabrat více pastorek, ale jakmile je porušena geometrie zubu pastorku, o to rychleji ničí hřídel. Dokonce se lze na "odborných" diskuzních fórech dočíst, že pastorek vůli mít má. Tohle je samozřejmě úplný nesmysl, jinak by se hojně neměnily výstupní hřídele. A navíc u nového vůle není.
Našel jsem řešení
Produkt možná vypadá jednoduše, ale trvalo mi 2 roky a cca 40000 najetých km, nemalé peníze že, než jsem původní myšlenku, produkt, přípravek doladil do takové podoby, abych si ho odvážil nabídnout Vám, kolegům, Transalpistům, Shadowákům a Africanistům 650. U Afriky 750 tento problém není tak palčivý, má větší hřídel, silnější drážkování, tudíž ozubení na větší kružnici nedostává tak zabrat. Zato majitelé Transalpů by mohli povídat...
Přípravek jsem 8x modifikoval, než jsem dosáhl kýženého výsledku. Lze jej použít na nové (doporučuji), mírně vyviklané i zcela smetené drážkování hnací hřídele. U zcela, nebo hodně opotřebovaných hřídelích nemohu odhadnout životnost přípravku, jelikož tažná síla je asi na 40% původní plochy. To už je stav, kdy opravdu zvažte výměnu hřídele. Pokud si už nejste jisti životnosti své hřídele a čeká Vás cesta daleká, můžete přípravek využít jako záložní nouzové řešení, kdyby se vám jako mě daleko od domova smetla hřídel.
Více v sekci PRODUKT